Min helg i Milano

Nu är jag hemma igen efter en mysig helg i Milano!
Tänkte berätta lite om det hela från början. Vill även passa på att säga att många bilder är av ganska dålig kvalité eftersom Linus skäms lite om man tar bilder med blixt.

Fredag. Dag 1.
Jag och Linus tog planet till Milano kl 15.30 från Landvetter. Vi mellanlandade (första gången jag gjort det) i Köpenhamn och var lite rädda att vi skulle missa planet eftersom vi bara hade 40 minuter på oss att hitta rätt plan där. Men allt flöt på och vi kom rätt utan problem. När vi väl landade i Milano var vi (läs jag) lite oroliga att våra väskor skulle kommit bort så jag blev väldigt glad när de kom på bandet. Vi tog oss till Malpensa Express och köpte en tågbiljett och åkte in till centrum. Eftersom klockan då var runt 9 och mörkt vågade vi oss inte på att leta efter vårt hotell själva så vi haffade en taxi. Checkade in, lämnade väskorna på rummet och gick ner till hotellrestaurangen och åt en sen middag. Spaghetti med tomat och basilika för min del och Lasagne för Linus del. Italienarna kan sin pasta.
Vi fick en stor förrätt som vi antog var gratis eftersom vi inte hade beställt någon. Så vi åt den glatt. När notan kom fick vi betala 9 euro för den. Luriga italienare tänkte vi, men hoppades att de inte alltid gjorde så.
Sedan gick vi och la oss för att vara utvilade inför att utforska Milano på lördagen.

 
Lördag. Dag 2.
Vi ställde klockan på 8 och gjorde iordning oss inför frukosten. Buffén var helt otroligt god. Jag åt som en häst, jag visste inte ens att jag fick plats med så mycket i min lilla mage.
Sedan åkte vi in till stan. Tog spårvagnen till hållplatsen Duomo. Den ska ligga precis vid katedralen vid samma namn, och det var den vi mest såg fram emot att se. Vi gick av där vi skulle och började leta. Vi gick åt alla möjliga håll, och långt åt varje håll. I 2 timmar gick vi utan att hamna rätt. Fråga ville vi inte göra, vi skulle ju klara oss själva!
På våran promenad i Milano lade vi märke till att det kryllade av Senegaler (heter det så? Folk från Senegal i alla fall) De delade ut små armsnören eller något som de sa var helt gratis. Men sen när de satt på det ville de ha ''a little donation''. 1 euro fick de. För mycket för snörena, men det var det minsta vi hade.
Till slut hittade vi i alla fall tillbaka till stället där vi började leta efter katedralen. Och då såg vi den, helt utan problem. Förstod inte hur vi hade kunnat missa den från början. Den låg ju i princip alldeles bredvid!
Hur som helst så var den hur pampig som helst. Helt klart värd att se.
Sedan gick vi in på köpcentret Vittorio Emanuele II. Där låg alla de dyra fina affärerna så som Prada, Gucci, Louis Vitton.
Vi satte oss på ett café där inne för att spana på alla rika damer i päls.
Vi beställde in 2 varma choklad och 2 toasts. 32 euro gick det på. Helt sjukt. Då förstod vi att det är sant att Milano är fruktansvärt dyrt.
När vi fikat färdigt tog vi spårvagnen tillbaka till hotellet. På vägen dit köpte jag även italienska Vogue bara för att. Jag kan ju inte vara i en av världens främsta modestäder utan att köpa en modetidning.
På kvällen åt vi middag igen. Pizza denna gången. Fick in två förrätter som vi återigen fick betala för. Luriga italienare. (Eller så var vi dumma turister).






Söndag.
Dag 3.
Vi vaknade och åt frukostbuffén. Tänkte att vi skulle vara på hotellrummet fram till kl 4 eftersom vi hade hört att i princip alla affärer har stängt på söndagar. Så vi tittade lite på italiensk tv och läste bok.
Vid 4 tog vi spårvagnen in till centrum för att leta upp en restaurang som var öppen så att vi skulle få i oss lite mat innan matchen (Inter - Milan).
När vi kom in såg vi att affärerna visst hade öppnat! Vår resguide jag köpte på Ullared hade alltså fel.
Vi hade bråttom och hade inte så mycket tid att titta i affärer men jag fick i alla fall köpt en skitsnygg skjorta.
Vi tog också en titt på katedralen igen!
Vi hittade en öppen restaurang (som inte serverade förrätt utan att vi hade beställt) och åt. Sedan tog vi spårvagnen till arenan för att invänta matchen som började 20.45.
Precis innan matchen var jag tvungen att gå på toaletten. De hade de dassigaste toaletterna jag någonsin sett.
2 av damtoaletterna var ett hål i marken med två skomärken på sidan om. Man skulle alltså stå upp och kissa.
Inte en chans att jag skulle göra det! Så jag tittade in i en annan toalett. Det liknade i alla fall mer en riktig toalett. Men den hade ingen ring att sitta på så man fick typ sitta på huk. Inget papper fanns det heller. Det fanns inte ens plats för papper. Använder inte fotbollsfans papper eller vadå?
Hur som helst, stämningen på stadion var otrolig. Nästan alla höll på Inter (precis som Linus och jag) och så fort det gick pyttelite dåligt för laget så resta sig alla italienarna upp och skrek ''Vaffanculo'' eller ''Puta de madre''.
Efter matchen (Inter vann!) så tog vi spårvagnen tillbaka till hotellet.



Måndag. Dag 4.
Vi ställde klockan på 6 för att packa det sista inför hemresan. Var nere vid frukosten när den öppnade kl 7 och slängde i oss frukosten på 15 minuter. Tog sedan spårvagnen till tågstationen för att köpa biljett till Malpensa Express och tog tåget till flygplatsen.
Malpensa är en väldigt stor flygplats och vi kände oss glada och nöjda när vi hade checkat in och hittat till rätt gate utan problem. Mindre glada blev vi när vi insåg att planet lyfte över en timme försent och att vi därför missade planet från Köpenhamn. Så när vi var framme i Köpenhamn 14.20 fick vi veta att nästa flyg till Göteborg gick 17.10. Så vi hade cirka 3 timmar att fördriva på flygplatsen där. Inte så jätteroligt.
Vi köpte superdyr pizza och cola. Sedan köpte vi även den gamla klassikern Fruit Drops.
När vi äntligen satt på planet och det lyfte kändes det skönt att vi inom 35 minuter skulle vara hemma i Göteborg.

Kommentarer
Postat av: EssA

Ååh, ni verkar ha haft det riktigt härligt i Milano! Jag vet en här (läs andreas) som blir grymt avundsjuk om han får veta att ni var på matchen. Han satt ju här i soffan och tittade på den (och skrek och jublade) alldeles ensam.

Mycket fina bilder och underhållande läsning :)

kraam

2010-01-26 @ 08:10:49
Postat av: Rebecca Svensson

Vill också till Milano! :'(

2010-01-26 @ 12:03:42
URL: http://rebeccaasv.blogg.se/
Postat av: Estefany

va roligt :) vill också besöka fashion staden milano nån dag :D

2010-01-26 @ 14:25:31
URL: http://mystuff.blogg.se/
Postat av: lisenfisen

ååh vad mysigt och trevligt ni verkar ha haft det!

haha du är så rolig när du beskriver olika saker :)

2010-01-27 @ 22:27:49
URL: http://lfjell.blogg.se/
Postat av: anna

låter riktigt kul och ändå coola snören ju :)

2010-01-30 @ 22:56:35
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Sanna

Åh, härligt!



TACK!

2010-01-31 @ 09:58:32
URL: http://sannakumlins.blogg.se/
Postat av: KATARINA GLADUN

omg.. du anar inte.. jag dör av avundsjuka! sitter här och fryser efter en jobbig bussresa från sälen och milano var allt jag kunde tänka på när jag satte på datorn!



fyfyfy dig! jag vill ha emr bilder nu sandra! kom igen!

2010-01-31 @ 20:41:39
URL: http://kkatt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0